Virtuální pilot

Virtuální brýle Oculus Rift pro norskou armádu

30.04.2014 13:44

Virtuální brýle pro posádky norských obrněných vozidel

   Norská armáda testuje virtuální brýle pro posádky obrněných vozidel. Brýle spárované se senzory na vozidle mají umožnit nerušený všesměrový výhled z vozidla. Operačně nasaditelné systémy mají být k dispozici již za pět let.

Virtuální realita pro obrněná vozidla

   Posádky tanků, bojových vozidel pěchoty nebo obrněných transportérů mají problém. Výhled z vozidla je zajišťován jen skrze malé průzory nebo kamery. Situační povědomí posádky o okolí vozidla je tak velmi malé. Stejný problém v menší míře trpí i osádky bojových letounů. Problém řeší až nejnovější stíhačka F-35 Lightning II. Piloti stíhačky F-35 využívají helmu HMDS (Helmet-Mounted Display System) s průhledovými displeji a pohybovými senzory. Přilba ve spolupráci s optoelektronickými senzory kolem stíhačky dokáže poskytovat pilotovi nerušený všesměrový výhled. Pilot tak například vidí skrze podlahu cíl na zemi, včetně počítačem generovaných taktických údajů (rozšířená realita). Stejný koncept chce nyní uplatnit i norská armáda u obrněných vozidel. Avšak ani tak bohatý stát jako je Norsko si nemůže dovolit pořídit pro posádky obrněných vozidel supermoderní přilbu HMDS. Vždyť cena jedné přilby HMDS pilota F-35 přijde na 500 000 dolarů.

  Norové se raději rozhodli využít komerčně dostupnou technologii – jak hardware, tak speciální software. V nedávných testech posádky obrněných transportérů M113 zkoušely komerční virtuální brýle Oculus Rift. Jedná se o brýle původně vyvinuté pro počítačové hráče. Testované vozidlo získalo speciálně vyvinuté kamery a software od firmy Hamar. Software dokáže spojit obraz z různých kamer do jediného nerušeného panoramatického obrazu a předávat jej do brýlí Oculus Rift. V rámci testů se zkoušela také technologie rozšířené reality od firmy Augmenti. Jde o počítačem generované značky zasazené do reálného prostředí. Řidič v brýlích může vidět potřebné jízdní údaje, navigační značky a další taktické údaje. Do velitelských brýlí lze naopak posílat údaje o zásobě střeliva, dosahu zbraní, pozici vlastních/cizích vojáků, rozkazy, apod. Nejdůležitější výhodou je však panoramatický výhled pro všechny členy posádky. Řidič i přes uzavřený poklop uvidí na všechny strany, klidně i pod své nohy. Pro manévrování v úzkých ulicích měst tak nepotřebuje verbální povely velitele. Obrovsky se také ulehčí parkování, couvání nebo najíždění na tahače/vagony

"Tento koncept vypadá velmi slibně. Zjistili jsme však, že brýle nemají dostatečné rozlišení obrazovky, aby šlo dobře vidět na dálku. Brýle mohou také způsobit určitý stupeň závratě pro posádku vozidla, ale celkově jsme přesvědčeni, že tyto problémy lze velmi rychle vyřešit," říká major Ola Petter Odden, z Armádních bojových laboratoří norské armády. Podle Oddena již za 2 až 3 roky může být systém připraven pro vojskové zkoušky a za pět let pro zavedení do výzbroje.

Více informací na: http://www.armadninoviny.cz/rozsirena-realita-pro-posadky-norskych-obrnenych-vozidel.html

Zpět

Vyhledávání

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode