Virtuální pilot

Vibrační podložka KW-901 JetSeat


   Po pořízení herního křesla DX Racer jsem začal přemýšlet o dalším vylepšení mého herního posedu, tentokrát vibrační podložkou Gametrix KW-901 JetSeat. Jedním z důvodů byl předpokládaný masážní účinek na moje bolavá záda a druhým byly proklamované Force Feedback efekty. Věděl jsem, že co se týká přiblížení realističnosti prožitku letu pomocí vibračních efektů, je působení různých vibrací na celé tělo mnohem efektivnější, než jen působení vibrací joysticku pouze na ruce. Konec konců pilot přikurtovaný k sedačce je vystaven nejrůznějším vibracím, přenášejícím se po draku letounu, které vnímá celým tělem. V době objednání této podložky ještě nebylo mnoho dostupných informací o podporovaných hrách, proto jsem nevěděl předem, jak to bude s podporou mnou létaného simulátoru Rise of Flight.

   Instalace ovladačů a obslužného software proběhla bez problémů, ovládací panel podložky jsem připevnil pomocí gumiček k loketní opěrce mého křesla. Spustil jsem obslužný software s testovacím demem a vyzkoušel přednastavené vibrační efekty, které mě docela příjemně překvapily. Různými postupnými přechody změn intenzity mezi šesti vibračními motorky se dají generovat nejrůznější zajímavé pocitové vjemy, které tělo opravdu vnímá citlivě už od nejmenší intenzity. Tyto efekty si o nějaké herní využití opravdu říkají, proto jsem natěšený přistoupil k testování v mém leteckém simulátoru Rise of Flight. Přes primární zapojení podložky pomocí USB jsem ale z tohoto simulátoru žádné efekty nevyloudil. Chvíli jsem laboroval s nastavením, ale přímá podpora FF efektů pro tento simulátor zkrátka zatím není implementována. Stejně tak v IL-2 BoS, který jsem testoval následně. Nezbývalo, než přistoupit k alternativnímu zapojení podložky přes Audio výstup zvukové karty.

Po zapojení přes Audio výstup motorky podložky ihned ožily. Volbou intenzity vibrací na ovladači se dá nastavit, jakou úroveň hluku mají vibrační motorky reflektovat. Při nejvyšší citlivosti tedy cítím na těle chod motoru a vibrace při střelbě, snížením citlivosti jemné vibrace přestanou a podložka generuje pouze záchvěvy z hlubších basů, například od výbuchů. Nicméně vibrace získané takto alternativně zapojením přes Audio výstup jsou citelně primitivnější, než propracované skladby vibračních efektů, které podložka umí předvést ve svém demo software, což mě přivádí k domněnce, že bez plné podpory hry tato podložka přes Audio výstup zkrátka nepředvede celou paletu efektů, které umí vygenerovat přes USB výstup. Web Gametrixu http://www.gametrix.cz/podpora/kompatibilni-hry/ uvádí, že plná podpora je přítomna u her DCS World, IL-2 Šturmovik 1946, I-Racing, MS Flight Simulator, War Thunder, World of Tanks a X-Plane, ani jednu z těchto her bohužel nevlastním, abych mohl otestovat kompletní funkce podložky zapojené přes USB.

   V současné době podložku používám v simulátoru Rise of Flight přes Audio výstup s citlivostí staženou na minimum tak, že mi reprodukuje pouze blízké výbuchy flaků a střelbu. Přišlo mi to osobně daleko více zajímavé, než když podložka pod vámi drbe celou dobu v rytmu motoru, ale je to věc názoru každého hráče. Nicméně když po delším sezení u PC cítím únavu nebo zdřevěnění, pustím zvýšením citlivosti vibrace naplno a zdřevěnělost začne z těla pomalu ale citelně odeznívat, takže relaxační funkci plní podložka určitě také. Další funkci, kterou jsem mimoděk objevil, je zajímavý efekt při sledování videa. U přehrávání válečných filmů a citlivostí stažené na minimum, se pod vámi podložka rozvibruje při každém výbuchu a zadunění, což člověka příjemně vtáhne do děje :-D

Potenciální zájemce by si měl nejprve pozorně přečíst na webu Gametrixu, jestli jsou podporovány ty hry, se kterými chce podložku provozovat. Podpora dalších titulů přijde snad brzy také. 

Vyhledávání

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode