Virtuální pilot

DX Racer, ergonomická židle pro virtuální bojovníky i kancelářské dříče

   Je to zvláštní. Jak se mění životní styl většiny z nás, prosedíme okolo deseti hodin na jednom místě a koukáme do jednoho místa – obrazovky počítače. O tom, že třetinu života prospíme a tedy je třeba investovat do kvalitní matrace, aby nás nebolela záda, už se nepochybuje. Je ale zarážející, na čem jsme ochotni celé dny sedět. Málokdo si uvědomuje, že dejme tomu nevhodný sedák způsobuje stlačování hlavních žil a nedokrvování dolních končetin se všemi důsledky na pozdější nemoci krevního oběhu. Nevhodný opěrák zase způsobuje dlouhodobé deformace páteře a od nich vznikající bolesti zad, které pak marně vyčítáme svým často i kvalitním matracím. A co v mládí začne, v pokročilejším věku už se často nedá ani odstranit.

   Já sám jsem poměrně aktivní hráč leteckých simulátorů. Když někdo v naší komunitě prohlásí, že si jde „zalétat na hoďku“, je to podobné, jako když řekne štamgast, že jde do hospody „na jedno“ :-) Sami to nejspíš znáte, večer sednete za knipl a když se podíváte na hodinky znovu, jsou dvě ráno jen to fikne a vy vstáváte naprosto rozlámaní ze židle. Díky mému sedavému zaměstnání mám velkou nadváhu i nějaké ty civilizační choroby, bolesti zad apod., proto jsem se rozhodl pořídit si trochu zdravější posez. Zvolil jsem značku DX Racer, přestože jsem si původně dal cenový strop o pár tisíc níže. Vzhledem ke své vyšší hmotnosti jsem zvolil nejvyšší třídu King.

   Komponenty křesla jsou velice masivní, což bylo znát již na váze balíku, ve kterém mi spediční firma FOFR křeslo přivezla, do patra jsme ho museli vynést ve dvou. Sestavení křesla mi zabralo asi 30 minut a proběhlo bez větších komplikací. Příjemně překvapily masivní kovové komponenty z 3mm a 5mm silného plechu, udávaná nosnost 180 kg zřejmě opravdu nebude přehnaná.

   Křeslo umožňuje základní funkce, které jsem od dražší kancelářské židle očekával, výškové nastavení, naklopení opěradla, výškové nastavení područek a náklon celého křesla s možností houpání. Opěrky ruky se navíc dají po stisknutí bočního tlačítka prodloužit, nebo dokonce i natočit směrem od křesla. Bederní opěrku si můžeme nastavit do požadované výšky a opěrák disponuje i týlní opěrkou, která se dá upevnit k opěráku dvěma způsoby, dle požadované výšky opěrky.
   Díky tolika možnostem nastavení křesla mi zabralo několik hodin experimentování, než jsem si našel tu svoji správnou konfiguraci. Dosud jsem při létání seděl na dřevěné židli s polstrovaným sedákem, takže rozdíl pohodlí je v tomto případě opravdu propastný. Již při první intenzivní zkoušce, 5-ti hodinovému letu v leteckém simulátoru Rise of Flight, jsem si uvědomil, že mě vůbec nezačala bolet záda jako dřív, zadek jsem měl otlačený také méně a po zvednutí ze židle se nedostavila klasická rozlámanost a strnulost, které jsem se dřív na obyčejné židli po mnohahodinovém strnulém sedění za joystickem nikdy nevyhnul. V tu chvíli jsem nejen ztratil špatný pocit, že jsem zase utratil 8000 kč za další herní „zbytečnost“, ale naopak jsem si říkal, proč tohle nemám v obýváku už 10 let :-D

   Rád bych se zmínil i o negativech tohoto křesla, ale zatím mě napadají pouze dvě malé výtky. Jedna se týká upevnění týlní opěrky, při mé výšce 192cm jsem ji musel nasadit alternativně shora na opěrák a ten gumový svazek na tom opěráku příliš nedrží, sjíždí po oblé hraně sedáku vzhůru, může se občas vysmeknout a týlní opěrka spadnout. Ten gumový svazek se sice dá ke kožence opěráku fixovat kouskem lepící pásky kdyby mi to moc vadilo, ale u křesla za 8000 kč by toto alternativní upevnění týlové opěrky mohlo být přece jen vyřešeno o něco lépe, když už výrobce udává použitelnost i pro osoby s výškou 200cm. Základní upevnění této opěrky v nižší poloze skrze dva velké otvory v opěráku pro osoby s výškou kolem 185 cm je už bezproblémové. Druhá výtka se týká šířky sedáku. Pro většinovou populaci s běžnou postavou je šířka sedáku víc než dostačující. Výrobce udává nosnost křesla 180kg, což ve mně evokovalo pocit, že je toto křeslo vhodné i pro obézní typy s rozložitou postavou. To je ale pravda jen z části, já vážím asi 130kg, ale „zapluju“ do půdorysu křesla úplně přesně, nezbývá už žádná rezerva pro ještě těžší osoby, které by chtěli využít tu solidní nosnost 180kg. Jinak se tomuto křeslu nedá po konstrukční ani estetické stránce nic vážnějšího vytknout.
K těmto křeslům DX Racer nabízí i mnoho příslušenství, nožní opěrky, podložky pod myš na loketní opěrku a další, které si můžete prohlédnout zde: http://www.dx-racer.cz/dxracer/doplnky

 

Vyhledávání

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode