Moje začátky v PlanetSide 2

30.06.2018 12:40

Futuristické letecké souboje z roku 2643 očima prvoválečného pilota :-)

  Rád létám v simulátorech válečných stíhaček, zejména z období 1. světové války. Letecký souboj tu není tak neosobní, jako sestřel řízenou střelou za hranicí viditelnosti vypálenou z moderní stíhačky, přitom je o něco surovější, než souboj stíhaček 2. světové války. Žádné pancéřové ochrany, žádné padáky, pilot musí přesně odhadnout limity svých křehkých křídel... Letecké souboje jsou zde velice náročné a občas vyčerpávající, člověk si proto rád zaskotačí a odpočine u nějaké bohapusté střílečky. Někdo k tomuto účelu volí World of Tanks, někdo War Thunder, já se rozhodl pro MMO-FPS hru PlanetSide 2 od Sony OE. Odjakživa mě totiž fascinovaly příběhy ve vědecko-fantastické literatuře, kde se střetávaly nejroztodivnější futuristické létající stroje bez křídel, vznášející se na reaktivních motorech s vektorovaným tahem. VTOL stíhačky v PlanetSide 2 mě lákaly možností si právě takové futuristické souboje vyzkoušet na vlastní kůži.

 

   PlanetSide 2 není žádný realistický simulátor. Autoři hry si také díky situování bojiště na jinou planetu s odlišnými fyzikálními podmínkami značně ulehčili práci s propracováním letových modelů, protože kdo může posoudit, jak co v odlišné gravitaci a v odlišné hustotě vzduchu vlastně létá, že :-) Co mně osobně zde ale přijde velice zajímavé, je pozorovat, jak nasazení takovýchto rozmanitých futuristických VTOL konvertoplánů ovlivňuje situace na bojišti v masivních bitvách, ve kterých účinkují stovky tanků, bojových vozidel pěchoty, dělostřelectva a pěchoty. To je zde pro mě největší motivací k létání v této jinak značně zjednodušené hře. Protože jsem byl ve všech leteckých simulátorech a hrách navyklý ovládat letadla joystickem, hotasem, OpenTrackem a podobnými herními periferiemi virtuálních pilotů, snažil jsem se o to od začátku i v této hře. V naší letecké komunitě je přece jen ovládání letadla myší považováno přinejmenším za společenské faux pas :-) Bohužel tato hra je navržena primárně pro ovládání pomocí myši a klávesnice a proto si tvůrci hry moc s odladěním hry pro ovládání joystickem hlavu nelámali. Letadla ovládaná joystickem se chovají velice jankovitě, míření je nepřesné, manévry oproti ovládání myší pomalejší. Kolega z naší letky Mosquito Squad nalezl určitá řešení, jak tyto nectnosti alespoň zmírnit (viz sekce Nastavení joysticku), ale první roky létání zde byl pro mě docela očistec :-) 

 

   Hráči ovládající letoun pomocí myši zde mají citelnou výhodu v přesnosti míření na manévrující cíl a v rychlosti prováděných manévrů, oproti hráčům s joystickem. Nicméně je třeba si uvědomit, že hráči PlanetSide 2 se rekrutují zejména ze stříleček typu Counter Strike nebo BattleField. Zdejší virtuální “piloti” nejenže vůbec netuší, co to joystick je, ale nemají ani ponětí o pojmech jako jsou situační povědomí, taktická spolupráce ve skupině, nikdy neslyšeli o pravidlech Dicta Boelcke. V tomto směru zde mají výhodu zkušenější hráči z leteckých simulátorů, pokud ji samozřejmě dovedou smysluplně využít. To je jeden z důvodů, proč jsem v této hře založil leteckou skupinu Mosquito/Reaver Squad. Sdružit zde hráče z komunity klasických leteckých simulátorů, kteří se zde chtějí na chvíli odreagovat od svých IL-2 Šturmoviků, DCS, nebo Rise of Flight a kteří by i tuto hru chtěli hrát jako letecký simulátor, tedy s joystickem, TrackIrem, případně leteckými pedály a hlavně s chutí takticky spolupracovat za letu. Největším překvapením pro mě coby pilota klasických simulátorů byla místní komunita a chování zdejších hráčů, o tom ale více až v příštím díle.