FPV létání pouze vfr

Než poprvé vyletíte...
 
   Vybavili jste svoje RC letadlo svojí první FPV kamerou, video vysílačem (VTX) a jste celí žhaví to co nejdříve hodit do vzduchu a vyzkoušet si konečně roli pilota? Pro bezpečný FPV let je velice důležitá i další výbava, jako autopilot pro případ ztráty signálu, nebo alespoň GPS modul s podporou OSD zobrazení. Nicméně mnoho z nás začínalo létat pouze s FPV kamerou a VTX, ono když člověk teprve začíná a chce si FPV let nejprve jen vyzkoušet, jestli ho bude bavit, nechce investovat do FPV výbavy žádné velké sumy. Při takovémto FPV létání “na hulváta” (bez autopilota nebo GPS/OSD) je velice snadné zakufrovat a ztratit svůj RC model, protože jakmile se za letu ztratíte, na opětovné nalezení své polohy máte už jen desítky sekund, než se vzdálíte z dosahu signálu. Obzvlášť, pokud létáte bez přítomnosti druhé osoby (spottera), která udržuje s vaším RC modelem nepřetržitý vizuální kontakt.
 
   Proto při takových prvních testovacích letech mějte na paměti tyto skutečnosti, které mohou způsobit ztrátu vašeho RC modelu, hmotnou škodu, nebo dokonce ublížení na zdraví:
 
Každá ztráta orientace při létání “na hulváta” (tzn. bez GPS/OSD, autopilota nebo spottera) znamená automaticky ztrátu vašeho RC modelu, díky omezenému dosahu signálu k ní dojde velice rychle! Létejte proto pouze nad místy, které opravdu důvěrně znáte a která jsou z hlediska navigace velice dobře čitelná!
Uvědomte si, že místa (budovy, shluky stromů apod.), která důvěrně znáte ze země, protože jste tudy procházeli nebo projížděli snad tisíckrát, z pohledu shora často téměř nepoznáte a je velice snadné zakufrovat i v jinak známém prostředí!
Psychika a stres v nenadálé krizové situaci dovedou člověku během FPV letu natolik zatemnit uvažování, že ztratí orientaci i v místech, která již důvěrně zná z předchozích letů!
 
   Když se vám nečekaně dramaticky zhorší FPV obraz, letadlo se začne chovat nestandardně nebo na chvilku zapochybujete, že přesně víte, kde se nacházíte, začne opravdu hukot, adrenalin, panika, srdce až v krku… a člověk najednou dokáže ztratit model v situacích, které by jinak s klidnou hlavou bez problému zvládl. S narůstajícím počtem startů bude sice vzrůstat i vaše sebejistota a klid při řešení krizových situací, do úplného začátku vám mohou pomoci i následující tipy “ze života”:
 
Před samotným startem si zkontrolujte pozici slunce vůči vám. Zní to jako banalita, ale když všechny pokusy o znovuzískání ztracené orientace selžou a člověk už neví kudy kam, je slunce posledním orientačním bodem dobře viditelným i při zhoršené kvalitě obrazu. Ovšem samozřejmě pouze za předpokladu, že jste znali polohu slunce v okamžiku vašeho startu!
Nespoléhejte na to, že když spotřebujete pro let jedním směrem polovinu kapacity akumulátoru, že si pro návrat zpět vystačíte s tou zbývající druhou polovinou. Bez GPS nebo čidla rychlosti totiž nemusíte správně odhadnout směr a sílu větru, který navíc ve výšce může proudit jinou intenzitou a jiným směrem, než na zemi! 
Pokud už vás takové silné proudění vzduchu za letu zaskočí, nevychází vám kvůli němu rozpočet kapacity akumulátoru pro návrat a můžete ještě bezpečně vyklesat, aniž by hrozilo zaclonění signálu nějakou překážkou, zkuste pozvolna snížit výšku. Je velice pravděpodobné, že s klesající výškou se bude rychlost proudění vzduchu citelně snižovat, případně v menší výšce může proudit i jiným, pro vás příhodnějším směrem.
Naučte se nazpaměť krajinu při pohledu shora a významné orientační body oblasti, kde létáte. K tomuto účelu výborně poslouží simulátor letu v aplikaci Google Earth, ve kterém si upravíte výkonové parametry letounu tak, aby jeho letový projev odpovídal RC modelu. Velice doporučené je takové obhlédnutí terénu simulátorem v Google Earth před vaším prvním FPV startem, ale není na škodu si “svoji” trasu čas od času proletět kdykoliv kondičně mezi svými dalšími lety. 
A v neposlední řadě, udělejte si důkladnou předletovou přípravu a průzkum oblasti, nad kterou budete létat. Jak z hlediska kontroly vzdušného provozu na webu https://dronview.rlp.cz/ tak i průzkum výškového profilu trasy, kterou poletíte, např. přes funkci měření vzdálenosti na https://mapy.cz/ která vám ukáže výškový profil zvolené trasy. Ten je užitečné znát pro stanovení minimální výšky letu, abyste se vyhnuli zastínění signálu kopcovitým terénem. To, že FPV piloti létají mimo rámec současné legislativy, ještě neznamená, že se nemusí snažit o zajištění maximální bezpečnosti letu, spíše naopak!
   FPV létání VFR bez podpůrných navigačních systémů, pouze “na oči” (nebo také “na hulváta”), patří k nejrizikovějšímu FPV létání a dle mnohých videí na Youtube je stále velice rozšířené. Jedním důvodem je snaha o co nejlevnější řešení v případě, že si člověk chce FPV létání nejprve vyzkoušet v nějakém minimalistickém FPV modelu a neinvestovat do tohoto pokusu mnoho peněz. Dalším důvodem pro technicky méně zdatné může být i relativně vyšší obtížnost správně sestavit a oživit autopilota/OSD/GPS zařízení. Buď jak buď, FPV létání VFR tu s námi bude i nadále, jakékoliv zákazy a restrikce nikomu nezabrání si základní FPV komponenty nakoupit a používat, když jsou tak dostupné a snadno použitelné. Proto, než zbytečné moralizování, bude užitečnější zmínit několik doporučení a zásad, které pomohou i při VFR létání “na oči” minimalizovat možná rizika a zvýšit bezpečnost letu. Než poprvé vyletíte se svým minimalistickým FPV modelem na svůj první VFR let, je důležité si uvědomit tyto skutečnosti:
 
1) Každá ztráta orientace při létání “na hulváta” (tzn. bez autopilota/GPS/OSD nebo spottera), znamená automaticky ztrátu vašeho RC modelu, díky omezenému dosahu signálu k ní dojde velice rychle! Létejte proto pouze nad místy, které opravdu důvěrně znáte a která jsou z hlediska navigace velice dobře čitelná!
 
2) Uvědomte si, že místa (budovy, shluky stromů apod.), která důvěrně znáte ze země, protože jste tudy procházeli nebo projížděli snad tisíckrát, z pohledu shora často téměř nepoznáte a je velice snadné zakufrovat i v jinak známém prostředí!
 
3) Psychika a stres v nenadálé krizové situaci dovedou člověku během FPV letu natolik zatemnit uvažování, že ztratí orientaci i v místech, která již důvěrně zná z předchozích letů!
   Když se vám nečekaně dramaticky zhorší FPV obraz, letadlo se začne chovat nestandardně nebo na chvilku zapochybujete, že přesně víte, kde se nacházíte, začne opravdu hukot, adrenalin, panika, srdce až v krku… a člověk najednou dokáže ztratit model v situacích, které by jinak s klidnou hlavou bez problému zvládl. S narůstajícím počtem startů bude sice vzrůstat i vaše sebejistota a klid při řešení krizových situací, do úplného začátku vám mohou pomoci i následující tipy “ze života”:
 
- Před samotným startem si zkontrolujte pozici slunce vůči vám. Zní to jako banalita, ale když všechny pokusy o znovuzískání ztracené orientace selžou a člověk už neví kudy kam, je slunce posledním orientačním bodem dobře viditelným i při zhoršené kvalitě obrazu. Pokud jste tedy měli při startu slunce například za zády a letěli jste stále směrem od něj, budete se vracet směrem ke slunci. Tato pomůcka funguje samozřejmě pouze za předpokladu, že jste během letu neměnili často směr letu. (Osobně tuto pomůcku používám i v leteckých simulátorech)
 
 
 
 
 
- Udělejte si energetickou rozvahu tak, abyste nemuseli přistávat se "suchou nádrží". Nespoléhejte na to, že když spotřebujete pro let jedním směrem polovinu kapacity akumulátoru, že si pro návrat zpět vystačíte s tou zbývající druhou polovinou. Bez GPS nebo čidla rychlosti totiž nemusíte správně odhadnout směr a sílu větru, který navíc ve výšce může proudit jinou intenzitou a jiným směrem, než na zemi! Pokud už vás takové silné proudění vzduchu za letu zaskočí, nevychází vám kvůli němu rozpočet kapacity akumulátoru pro návrat a můžete ještě bezpečně vyklesat, aniž by hrozilo zaclonění signálu nějakou překážkou, zkuste pozvolna snížit výšku. Je velice pravděpodobné, že s klesající výškou se bude rychlost proudění vzduchu citelně snižovat, případně v menší výšce může proudit i jiným, pro vás příhodnějším směrem.
 
 
 
- Naučte se významné orientační body oblasti, kde létáte. K tomuto účelu výborně poslouží jednoduchý simulátor letu v aplikaci Google Earth, ve kterém si upravíte výkonové parametry letounu tak, aby jeho letový projev odpovídal RC modelu. Velice doporučené je takové obhlédnutí terénu simulátorem v Google Earth před vaším prvním FPV startem, ale není na škodu si “svoji” trasu čas od času proletět kdykoliv kondičně mezi svými dalšími lety. Nastavení Google Earth simulátoru se budeme podrobněji věnovat v další kapitole.
 
 
 
 
 

A v neposlední řadě, udělejte si důkladnou předletovou přípravu a průzkum oblasti, nad kterou budete létat. Jak z hlediska kontroly vzdušného provozu na webu https://dronview.rlp.cz/ tak i průzkum výškového profilu trasy, kterou poletíte, např. přes funkci měření vzdálenosti na https://mapy.cz/ nebo v plánovači letů na www.airquest.cz, které vám ukážou výškový profil zvolené trasy. Ten je užitečné znát pro stanovení minimální výšky letu, abyste se vyhnuli zastínění signálu kopcovitým terénem. Obecně platí, že minimální výška letu by měla být desetinou vaší aktuální vzdálenosti. Pokud tedy letíte ve vzdálenosti 1000m, neměla by vaše výška klesnout pod 100m.

To, že FPV piloti létají mimo rámec současné legislativy, ještě neznamená, že se nemusí snažit o zajištění maximální bezpečnosti letu, spíše naopak!

 

Předletová příprava

Letecká mapa AisView

   Pokud chcete lítat s vaším modelem podle regulí, neobejdete se bez letecké mapy AisView, nejlepšího pomocníka pro identifikaci vzdušného prostoru. V tomto videu si rozebereme a popíšeme jednotlivé prostory od CTR (řízeného okrsku letiště), ATZ (letištní provozní zóny neřízeného letiště) až po další typy omezených prostorů (Temelín, vojensky omezené prostory, atp.). 

Průzkum výškového profilu trasy

   Pokud chcete letět ve výškově členitém území a chcete se vyhnout zastínění signálu kopcovitým terénem, může být užitečné znát minimální možnou výšku letu v různých místech trasy letu. Jednou z možností je použít nástroje na  mapy.cz/

1) Najděte si požadovanou lokalitu
2) Vyberte v Nástrojích funkci měření vzdálenosti
3) Zvolte místo startu a cíle vašeho letu

4) V pravo dole se vám ukáže výškový profil trasy vašeho letu. V něm proložte pomyslnou úsečku z místa vašeho startu přes nejvyšší vrchol až na cílový bod a uvidíte, pod jakou výšku nesmíte až do cílového místa klesnout.

Výsledek je pouze orientační, protože nedostaneme přesné číslo nadmořské výšky, nicméně i tato informace může být užitečná. Další, sofistikovanější, ale pracnější zůsob zobrazení výškového profilu trasy, je pomocí editoru letových tras na www.airquest.cz/.

   FPV létání "na hulváta" bez pokročilé FPV výbavy je poměrně rizikovou činností a klade obrovské nároky na FPV pilota, jak na jeho psychiku, tak na důkladnou předletovou přípravu. Při tomto stylu létání nezní otázka ztracení FPV modelu "jestli", ale "kdy". Použití pokročilé FPV výbavy, jako GPS čidla s OSD telemetrií, případně autopilota, přináší veliké zvýšení bezpečnosti FPV letu jak pro samotného pilota, tak pro jeho okolí! Popis této pokročilé FPV výbavy najdete v následující kapitole.